سبد خريد شما : 0
?>

روایت یک پسربچه مُرده از زندگی پدرومادرش

به گزارش صبا به نقل از روابط عمومی انتشارات کتاب کوچه، کتاب «با مرگ من زندگی کن» نوشته میشل رستن با ترجمه بیتا ترابی، از سوی انتشارات کتاب کوچه منتشر شد.

این اثر داستانی نوعی مستند اجتماعی محسوب می‌شود که مطالعه آن می‌تواند چیزی فراتر از خواندن یک رمان ادبی باشد. این کتاب، زندگی پدر و مادری را روایت می‌کند که به یکباره پسر ۲۱ ساله خود را از دست می‌دهند. داستان نیز از زبان پسر (که حالا دیگر نیست) تعریف می‌شود.

این رمان، یک «اتوبیوگرافی» است و این واقعیت که نویسنده آن خودش این ماجرا را از سر گذرانده، باعث مواجهه خاص و منحصر به فرد خواننده با اثر می‌شود، مثل حسی که مخاطب سینمای ژانر «مستند» در سالن نمایش فیلم پیدا می‌کند.

راوی کتاب «با مرگ من زندگی کن» جوان مُرده‌ای است که وضعیت زندگی پدر و مادرش را پس از مرگ خود توصیف می‌کند. خواندن این اثر را می‌توان به تمام کسانی که تجربه سوگ دارند یا از مرگ می‌هراسند، پیشنهاد کرد

در بخشی از رمان «با مرگ من زندگی کن» آمده است: «وقتی من بچه بودم، مامان و بابا، لذت مادرانگی و پدرانگی را، قطره‌قطره مزه‌مزه کرده‌اند. چه شانسی! با زندگی، زندگی کردن! و حالا با مرگ من، زندگی می‌کنند!»

بیتا ترابی، مترجم این اثر، یکی از ویژگی‌های این روایت را طنز تلخ نهفته در آن می‌داند و در این باره عنوان کرده است: «با اینکه مرگ موضوع تکان‌دهنده‌ای است و ما مدام شاهد بالا و پایین‌شدن‌های ذهنی و روحی پدر و مادر شخصیت اصلی و دردی که از این فقدان می‌کشند، هستیم، اما زبان طنز و نگاه تیزبینِ پسر و نکاتی که گاهی یادآور می‌شود، جو را تلطیف می‌کند و این اثر را که به «مرگ» پرداخته، به «زندگی» نزدیک می‌کند.»

رمان «با مرگ من زندگی کن» برای نخستین بار در بهار ۱۴۰۱ از سوی انتشارات کتاب کوچه با قیمت ۷۸ هزار تومان چاپ و منتشر شده است.

انتهای پیام/

 

منبع خبر:‌ خبرگزاری صبا