سبد خريد شما : 0
?>

گفتگو با مسعود شامحمدی درباره «مرد دونده»

مسعود شامحمدی: با حذف کتاب صوتی به جای صدای کلمات، همهمه به نمایشگاه آمده

 

کابوسی که همه ما را مجبور به دویدن عبث می‌کند/ زنان قصه‌گویان بهتری هستند

 

مسعود شامحمدی، نویسنده کتاب «مرد دونده»، با انتقاد از عدم حضور ناشران کتاب صوتی در سی و سومین نمایشگاه کتاب تهران گفت که بازدیدکننده نمایشگاه می‌توانست صدا و کلمه را با هم به خانه ببرد و حالا تنها همهمه نصیبش شده است.

این نویسنده درباره اثر خودش «مرد دونده» که از سوی انتشارات کتاب کوچه منتشر شده، توضیح داد: «این کتاب درباره کابوسی است که همه ما را مجبور به یک دویدن عبث می‌کند. قصه‌گویی و فلسفه این اثر در هم تنیده شده و شاید بتوان گفت داستان کتاب درباره فلسفه راه رفتن است.»

این رمان درباره مردی است که ناگهان شروع به دویدن می‌کند و دیگر از پا نمی‌ایستد. این کارگردان درباره چیستی محتوای کتابش اضافه کرد: «همه ما آدم‌ها زنده هستیم، به این دلیل که اجداد بسیار دور ما قادر به دویدن بوده‌اند. در دوران پارینه سنگی انسان‌های اولیه برای فرار از دست جانوران می‌دویده‌اند و همچنین برای شکار آنان، از همین امکان استفاده می‌کرده‌اند. بنابراین دویدن چیزی بیشتر از یک فعل ساده انسانیست.»

شامحمدی درباره نوع روایت و زبان کتاب «مرد دونده» گفت: «در این رمان، راوی اثر با زبان فارسی معیار صحبت می‌کند و زمانی که روایت به نقل قول شخصیت‌ها می‌رسد، فارسی محاوره استفاده می‌شود.»

مسعود شامحمدی در پاسخ به این سوال که آیا دایره مشخصی از مخاطب را برای کتابش متصور است، افزود: «نمی‌توانم به جمعیت خاصی اشاره کنم. راستش این یک شوخی است. شوخی است که شما در فاصله میلیون‌ها کیلومتری از سیارات دیگر بنشینید و یک کتاب را روی کره زمین بخوانید. شبیه یک معجزه است. بنابراین برای این موقعیت چه گروهی از آدم‌ها را می‌شود انتخاب کرد؟»

این کارگردان سینما و نویسنده همچنین درباره جدیدترین کتابی که آن را مطالعه کرده، گفت: «اخیرا کتاب «بانو گوزن» نوشته مریم حسینیان را خواندم که درباره دانه‌ایست که به خانه آورده می‌شود و بعد به گوزن تبدیل می‌شود. فضای اثر را خیلی پسندیدم. زنان ایرانی همیشه نویسندگان خوبی بوده‌اند. اصلا، اولین داستانگویان ما مادرانمان بوده‌اند. آنها بودند که اولین داستان‌های عاشقانه را برای دوستانشان تعریف کرده‌اند. برای همین معتقدم نویسندگان زن قصه‌گویان بهتری هستند. ممکن است جریان روشنفکری ایران نگاهی زن‌ستیز داشته باشد اما واقعیت امر این نیست.»

شامحمدی در پایان، از عدم حضور ناشران صوتی در سی و سومین نمایشگاه کتاب تهران گلایه کرد و گفت: «دوست داشتم نسخه صوتی کتاب «گربه علف است و ماهی درخت» را اینجا ببینم و متوجه شدم مسوولان گفته‌اند انتشارات صوتی چندان جدی نیست و به نظرم کسی که معتقد به این موضوع است اصلا تعریف درستی از شوخی و جدی ندارد. الان نمایشگاه ساکت شده. می‌شد هم کلمه را با خود به خانه برد و هم صدا را و الان، مخاطبان و بازدیدکنندگان فقط همهمه را با خود می‌برند.»

کتاب «مرد دونده» نوشته مسعود شامحمدی با ۴۶۹ صفحه از سوی انتشارات کتاب کوچه منتشر شده است.

 

منبع: خبرگزاری صبا